top of page

רבני הקהילה

הרב שמשון מוראדי שליט"א

רב קהילת עולי משהד בישראל, רב ביהכנ"ס "עולי משהד" בבני ברק וראש מוסדות "נר דוד" בישראל, נולד לדוד וציפורה מוראדי, גדל בשכונת הבוכרים בירושלים.

אביו, הרב דוד מוראדי, שימש כגבאי בית הכנסת חאג'י אדוניהו בירושלים של אנוסי משהד.

סבו, הרב רפאל אקלר, שימש כרב אנוסי משהד בעיר משהד שבאיראן. בין היתר היה שוחט מוהל ומסדר קידושין לבני העדה והכל נעשה בהסתר ובצנעה מפחד השלטונות שבאותה תקופה שאסרו עליהם לשמור על יהדותם.

סבו הגדול הרב מרדכי אקלר [מולא מוראד], היה רבם ומנהיגם של אנוסי משהד ואחראי על כל ענייני הדת של העדה באותה תקופה, כמו"כ חיבר לבני העדה סידורים לימי החול והשבת עם תרגום בשפה הפרסית [המכונה תפסיר], חיבר תרגום על הגדה של פסח ומסכת אבות ועל הסליחות הנאמרות בימי הרחמים והסליחות ועוד חיבורים נוספים.

הרב שמשון מוראדי: 0527656712

image1.png

הרב שלמה זביחי שליט"א

רב קהילת 'עולי משהד' בישראל, ראש מוסדות התורה והחסד 'תפארת רפאל' ורב בית הכנסת 'צעירי בני בנימין' בתל אביב. יליד העיר משהד ודובר השפה הפרסית, אשר משמש בקודש שנים רבות כרב הקהילה.

הרב שלמה זביחי נודע בקרב מכריו, מוקיריו ושומעי לקחו כמרביץ תורה, ענוותן ושפל ברך, הפועל לה’ ולתורתו ללא הרף ומזכה הרבים בארץ ובעולם.

נולד בעיר משהד שבאיראן לרב רפאל זביחי זצ"ל ולרבנית שרה זביחי ע"ה. בילדותו עלה עם משפחתו לישראל והתגורר בחצר בית הכנסת 'שאולוף' בשכונת הבוכרים בירושלים. עוד משחר טל ילדותו, נכרו בו תכונות היסוד, אשר עתידות יהיו להפרות את העם כולו מטובן. כילד צעיר התחנך על ברכי הרב בנימין גרג'י זצ"ל רבה של יהדות אפגניסטן בתלמוד תורה 'בני ציון' אשר ייעד אותו לגדולות.

כילד צעיר למד בישיבה התיכונית 'קרית נוער מרום ציון' בירושלים. שם, בתמימות וטוהר, בעוז ובנחישות, שקד על דלתות התורה, הגה בה בכל מאודו ונתעלה במעלות המידות והקדושה. בהמשך, עת עברה משפחתו להתגורר בעיר תל אביב-יפו, למד הוא בבית מדרש לרבנים ודיינים 'הרמב"ם ובית יוסף' בתל אביב, ללימודי הסמכה לדיינות ולהרבצת תורה ברבים, שם חתר ללא לאות לעומקן של סוגיות וגרס את סדרי התלמוד באהבה ושם הוכר כאישיות נעלה הטומנת בחובה תורה, דרך ארץ וקדושה.

אך דא עקא ראה כי במקום מגוריו, בשכונת קרית שלום השוכנת בדרומה של העיר תל אביב, העיר אשר רב בה החולין על הקודש, שממה רוחנית שוררת בה, הקים יחד עם אחיו הרבנים שליט"א את ארגון "תפארת רפאל" ע"ש אביו זצ"ל בשנת תשכ"ז 1967. בראש ובראשונה, ייקר הרב את תורתו של מאור האומה, הלא הוא אבינו רוענו מרן הרב עובדיה יוסף זצוק”ל, שלה פנינים ומרגליות מדבריו והביאן אל העם כולו, בשיעוריו המאלפים שנאמרו ביישובים שונים ברחבי הארץ ובקהילות בחו"ל.

 

הרב זביחי היה יד ימינו של זקן הקהילה המשהדית הרב נסים נוראלה זבולוני זצ"ל וביחד עזרו רבות לבני הקהילה והקימו ופיתחו מוסדות למען הקהילה. במשך השנים שימש הרב זביחי בתפקידי מפתח להעלאת יהודי אירן לישראל והברחתם דרך מדינות שלהן קשרי ידידות עם ישראל ומונה לתפקידים בכירים במשרדי ממשלת ישראל שם רכש קירבה לראשי ממשלות ישראל, שרים וחברי כנסת, ראשי המשק ואנשים בעלי השפעה במדינה.

במשך שנים רבות שימש בקודש את הראשון לציון והרב הראשי לישראל מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל במשרותיו התורניות, עוד מזמן שהיה רבה של תל אביב יפו בשנת תש"ל (1969). היה יד ימינו ועושה דברו, עד יום פטירתו ומפאת זאת החשיבו הרב יוסף כבנו. על כך יעידו בניו הרבנים הגאונים שליט"א שאיתם הרב זביחי בקשר הדוק כמו עם שאר רבני וגדולי ישראל הספרדים והאשכנזים לאורך השנים. קירבה מיוחדת הייתה לרב זביחי גם לזקן המקובלים הרב יצחק כדורי זצוק"ל. הרב זביחי בקשר מתמיד עם הרבנים הראשיים לישראל לאורך השנים הסומכים ומקבלים אותו כרב הקהילה בישראל, איתם הוא מתייעץ על ענייני הקהילה ומביא בפניהם שאלות ובעיות סבוכות, להן ניתן מענה מיידי עקב קרבתו הרבה אליהם והוקרת הקהילה שלנו.

 

הרב זביחי דובר השפה הפרסית עושה לילות כימים כבר עשרות שנים עבור בני הקהילה בארץ ובחו"ל ודואג לקשר העמוק בין בני הקהילה בחו"ל לארץ ישראל.

 

הרב שלמה זביחי רב יהדות 'משהד' בישראל: 052-2778844

בס"ד

ערש"ק וישב תשפ"ג

לאחי ורעי בני הקהילה הקדושה שבת שלום וחנוכה שמח
במדרש בראשית רבה ב,ד "וחושך על פני תהום" חושך – זו מלכות יוון.
מלכות יוון פרשה שלטונה על כל העולם העתיק. אבל בניגוד לעמים אחרים כמו אשור , בבל , פרס
הם גם כבשו וגם הביאו עימם בשורה , קידמה , את אור ההשכלה.
בתחומי האמנות – פיסול , ציור ועוד.
בתחומי המדע – המצאות ארכימדס , משפט פיתגורס.
ומעל הכל בתחומי הרוח הפילוסופיה היוונית סוקרטס , אריסטו , אפלטון הם הגו דעות על כל דבר :
מהו האדם וייעודו , אושרו , מהי הבריאה ותכליתה , מסלול הכוכבים במרום , הרכב המתכות מדוע
המים מתאדים והברזל ניתך.
זה המטען התרבותי שנשאה עימה ואכן העמים הכבושים קיבלו את עליונות ומרות התרבות החדשה.
כולם – מלבד עם אחד קטן בהרי יהודה שאמר ליוונים אין לנו צורך בתרבותיכם לנו יש תורה ,מצוות ,
דרך חיים הניחו אותנו לנפשותינו.
ואכן היוונים קראו ליהודים "חשוכים" שונאי קידמה והחליטו לכפות את תרבותם. אסרו קיום מצוות
והפכו את בית המקדש לבית עבודת אלילים. סגרו את הישיבות , הקימו אצטדיונים , גימנסיות.
והיהודים מוכנים היו למות על אמונתם וכשכלו הקיצים יצאו למלחמה.
והיוונים אינם מבינים, ספגו מפלה ניצחת אבל לא הבינו מדוע דחו היהודים את הקידמה , את אור
ההשכלה.
אילו היו יודעים מה אומר עליהם המדרש "והארץ היתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום".
חושך - זו מלכות יוון , היו זועקים ואומרים אנחנו – חושך? אתם החשוכים אנחנו מפיצי האור.
ואנחנו מחייכים לטיפשותם שהם יכולים בשיכלם הקטן להבין את היקום ומשמעותו ייעודו ומטרתו.
וכשהמכבים ניצחו הם הדליקו את האור , ואלה ימי החנוכה המסמלים את האורה "כי נר מצווה ותורה
אור" ובזה נגרש את החושך.

הרב שמשון מוראדי
רב העדה המשהדית

bottom of page